SEKRETY CZWARTEJ WŁADZY
Stowarzyszenie Willa Decjusza i Koło Naukowe Studentów Dziennikarstwa UJ zapraszają na spotkanie Klubu Europejskiego poświęcone misjom czwartej władzy. W ramach spotkania odbędą się warsztaty poświęcone sztuce dziennikarstwa śledczego i reportażu prasowego skierowane do studentów, młodych dziennikarzy oraz wszystkich zainteresowanych rozwinięciem swoich umiejętności medialnych. Warsztaty prowadzić będą uznani dziennikarze Polityki i Gazety Wyborczej – Ewa Winnicka, Cezary Łazarewicz oraz Marcin Kącki.
Willa Decjusza, 5 czerwca 2008, godz. 16.00
Wstęp wolny, wymagana rejestracja na warsztaty.
Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 3 czerwca 2008 na adres: [email protected]
ZAPRASZAMY !!!
Sztuka dziennikarstwa śledczego
Dziennikarstwo śledcze trudno poddaje się zdefiniowaniu, ponieważ jego cechy są tożsame z uprawianiem rzetelnego dziennikarstwa jako takiego. Wyróżnikiem tej specjalności dziennikarskiej jest dociekliwość dziennikarza i jego umiejętność dotarcia do trudno dostępnych źródeł informacji. Wymienione cechy są również pożądane u dziennikarzy w większości redakcji, nie tylko w redakcjach śledczych. Wraz z rozwojem gatunku, pojawiają się problemy związane z tajemnicą dziennikarską, rzetelnością, i źródłem informacji. Zajęcia prowadzone przez Marcina Kąckiego z Gazety Wyborczej, Dziennikarza Roku 2007, pozwolą ich uczestnikom na wzbogacenie swojej wiedzy z zakresu metod dziennikarstwa śledczego oraz odpowiedzą na pytania o etyczny wymiar śledztw dziennikarskich, a prowadzący warsztaty przedstawi swój warsztat śledczy i omówi zagadnienia związane z kwestiami prawnej odpowiedzialności za naruszenie prawa w trakcie podejmowania czynności dziennikarskich.
Prowadzenie:
Marcin Kącki - dziennikarz Gazety Wyborczej. Pracuje w poznańskim oddziale na stanowisku kierownika działu śledczego. Do 2003 roku pracował w Gazecie Poznańskiej i Expressie Poznańskim. W 2007 roku, wspólnie z Tomaszem Lisem otrzymał tytuł Dziennikarza Roku, oraz został uhonorowany nagrodą Grand Press 2007 w kategorii dziennikarstwo śledcze za artykuł ''Praca za seks w Samoobronie'' opublikowany w Dużym Formacie - dodatku do Gazety Wyborczej.
Sztuka reportażu prasowego
Jak zauważają teoretycy tematu, reportaże pisane mają przewagę nad reportażami radiowymi bądź telewizyjnymi, ponieważ reportaż pisany pobudza bowiem wszystkie zmysły odbiorcy, a dzięki starannemu doborowi słów i środków stylistycznych, działa na jego wyobraźnię. W reportażu pisanym najważniejszą rolę odgrywa słowo, w radiowym – modulacja głosu, dźwięk i cisza, w telewizyjnym – obraz i dźwięk. Wszystkie te reportaże łączy jedna wspólna cecha: odpowiedni dobór faktów i umiejętne ich ukazywanie. Dzięki reporterowi odbiorca może odczytywać świat tak, jakby był wewnątrz zdarzeń. Może przetransponować owe zdarzenia na żywe, plastyczne obrazy i emocje, których nie zastąpi oko kamery, ani czułość radiowego mikrofonu. Zajęcia prowadzone przez Ewę Winnicką i Cezarego Łazarewicza pozwolą ich uczestnikom na zgłębienie tajników tworzenia reportaży prasowych, poznanie warsztatu reportażysty oraz podzielenie się refleksjami nad tekstem, dyskursem i komunikacją.
Prowadzenie:
Ewa Winnicka – studiowała dziennikarstwo i amerykanistykę. Pracowała w dziale reportażu Gazety Wyborczej, od 1999 roku dziennikarka działu społecznego tygodnika Polityka, gdzie zajmuje się reportażem politycznym i społecznym. W 2005 roku otrzymała nagrodę Grand Press za tekst „Nie puka się trumną o próg". Nagrodzony tekst traktuje o tym, że po śmierci Jana Pawła II nieco zmieniło się podejście Polaków do śmierci, a umieranie przestało być tematem tabu. Obecnie jest matką – reporterką, dokładnie w tej kolejności.
Cezary Łazarewicz – dziennikarz działu politycznego tygodnika Polityka. W latach 90-tych trafił do działu reportażu Gazety Wyborczej, kierowanego wówczas przez Małgorzatę Szejnert. Dzięki temu zaczął pisać reportaże. Przez 3 lata był dyrektorem Radia na Fali w Szczecinie, pracował również jako redaktor w Metrze i reporter tygodnika Przekrój.
Organizatorzy:
Partner:
Fundator:
Sponsorzy:
Patronat medialny:
Stowarzyszenie Willa Decjusza, ul. 28 Lipca 17 A, Kraków
Willa Decjusza, 5 czerwca 2008, godz. 16.00
Wstęp wolny, wymagana rejestracja na warsztaty.
Formularz zgłoszeniowy należy przesłać do 3 czerwca 2008 na adres: [email protected]
ZAPRASZAMY !!!
Sztuka dziennikarstwa śledczego
Dziennikarstwo śledcze trudno poddaje się zdefiniowaniu, ponieważ jego cechy są tożsame z uprawianiem rzetelnego dziennikarstwa jako takiego. Wyróżnikiem tej specjalności dziennikarskiej jest dociekliwość dziennikarza i jego umiejętność dotarcia do trudno dostępnych źródeł informacji. Wymienione cechy są również pożądane u dziennikarzy w większości redakcji, nie tylko w redakcjach śledczych. Wraz z rozwojem gatunku, pojawiają się problemy związane z tajemnicą dziennikarską, rzetelnością, i źródłem informacji. Zajęcia prowadzone przez Marcina Kąckiego z Gazety Wyborczej, Dziennikarza Roku 2007, pozwolą ich uczestnikom na wzbogacenie swojej wiedzy z zakresu metod dziennikarstwa śledczego oraz odpowiedzą na pytania o etyczny wymiar śledztw dziennikarskich, a prowadzący warsztaty przedstawi swój warsztat śledczy i omówi zagadnienia związane z kwestiami prawnej odpowiedzialności za naruszenie prawa w trakcie podejmowania czynności dziennikarskich.
Prowadzenie:
Marcin Kącki - dziennikarz Gazety Wyborczej. Pracuje w poznańskim oddziale na stanowisku kierownika działu śledczego. Do 2003 roku pracował w Gazecie Poznańskiej i Expressie Poznańskim. W 2007 roku, wspólnie z Tomaszem Lisem otrzymał tytuł Dziennikarza Roku, oraz został uhonorowany nagrodą Grand Press 2007 w kategorii dziennikarstwo śledcze za artykuł ''Praca za seks w Samoobronie'' opublikowany w Dużym Formacie - dodatku do Gazety Wyborczej.
Sztuka reportażu prasowego
Jak zauważają teoretycy tematu, reportaże pisane mają przewagę nad reportażami radiowymi bądź telewizyjnymi, ponieważ reportaż pisany pobudza bowiem wszystkie zmysły odbiorcy, a dzięki starannemu doborowi słów i środków stylistycznych, działa na jego wyobraźnię. W reportażu pisanym najważniejszą rolę odgrywa słowo, w radiowym – modulacja głosu, dźwięk i cisza, w telewizyjnym – obraz i dźwięk. Wszystkie te reportaże łączy jedna wspólna cecha: odpowiedni dobór faktów i umiejętne ich ukazywanie. Dzięki reporterowi odbiorca może odczytywać świat tak, jakby był wewnątrz zdarzeń. Może przetransponować owe zdarzenia na żywe, plastyczne obrazy i emocje, których nie zastąpi oko kamery, ani czułość radiowego mikrofonu. Zajęcia prowadzone przez Ewę Winnicką i Cezarego Łazarewicza pozwolą ich uczestnikom na zgłębienie tajników tworzenia reportaży prasowych, poznanie warsztatu reportażysty oraz podzielenie się refleksjami nad tekstem, dyskursem i komunikacją.
Prowadzenie:
Ewa Winnicka – studiowała dziennikarstwo i amerykanistykę. Pracowała w dziale reportażu Gazety Wyborczej, od 1999 roku dziennikarka działu społecznego tygodnika Polityka, gdzie zajmuje się reportażem politycznym i społecznym. W 2005 roku otrzymała nagrodę Grand Press za tekst „Nie puka się trumną o próg". Nagrodzony tekst traktuje o tym, że po śmierci Jana Pawła II nieco zmieniło się podejście Polaków do śmierci, a umieranie przestało być tematem tabu. Obecnie jest matką – reporterką, dokładnie w tej kolejności.
Cezary Łazarewicz – dziennikarz działu politycznego tygodnika Polityka. W latach 90-tych trafił do działu reportażu Gazety Wyborczej, kierowanego wówczas przez Małgorzatę Szejnert. Dzięki temu zaczął pisać reportaże. Przez 3 lata był dyrektorem Radia na Fali w Szczecinie, pracował również jako redaktor w Metrze i reporter tygodnika Przekrój.
Organizatorzy:
Partner:
Fundator:
Sponsorzy:
Patronat medialny:
Stowarzyszenie Willa Decjusza, ul. 28 Lipca 17 A, Kraków